Kursförklaring

Socialpsykologi A, 30 högskolepoäng

http://lily.oru.se/studieinformation/VisaKursplan?kurskod=SO1102&termin=20112&sprak=sv

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna redogöra för grunddragen i socialpsykologins uppkomst och utveckling
- vara förtrogen med olika typer av interaktionsteorier
- vara orienterad i metod och vetenskapsteori

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för hur individens själv/identitet, handlingar, sociala relationer och samhällskontext påverkas av varandra
- redogöra för vilka sociala mekanismer som är verksamma i individens själv-/identitetsutveckling samt hur förutsättningarna för dem förändras över tid och mellan olika samhällstyper
- diskutera grundläggande förhållningssätt till hur individens själv/identitet konstrueras och förändras genom sociala relationer och i förhållande till moderna samhällsstrukturer
- förstå och problematisera till exempel teman som kön/genus, erkännande samt ungdoms- och subkulturer utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att
- både muntligt och skriftligt kritiskt analysera och utvärdera fenomen och problem som befinner sig i skärningspunkten mellan individ och samhälle.
- förstå och förklara individuella problem och sjukdomsliknande tillstånd som är relaterade till destruktiva och begränsande sociala och samhälleliga förhållanden.

 

Retorik A, 30 högskolepoäng

http://lily.oru.se/studieinformation/VisaKursplan?kurskod=RE1001&termin=20102&sprak=sv

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs
- ha grundläggande förståelse för retorikens syn på kommunikation
- kunna förklara retorikens grundläggande begrepp
- känna till retorikens olika uttrycksformer och genrer
- förstå hur synen på retorik har ändrats genom historien
- känna till grunderna inom argumentation

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- tolka, analysera, jämföra och kritiskt granska olika retoriska objekt
- föra fram och variera sitt budskap, muntligt och skriftligt, i olika retoriska genrer
- argumentera för en ståndpunkt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall den studerande ha förmåga att
- reflektera över bruk och missbruk av retorik
- förstå värdet av perspektivbyten i kommunikation med avseende på kultur, genus och miljö
- reflektera över sambandet mellan retorik och demokrati

 

Tvärkulturell retorik A1, 15 högskolepoäng

http://lily.oru.se/studieinformation/VisaKursplan?kurskod=RE1006&termin=20111&sprak=sv

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs
- ha förståelse för hur tvärkulturell kommunikation fungerar
- kunna redogöra för grundläggande begrepp inom området för tvärkulturell retorik

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- kunna analysera retoriska budskap i olika kulturer, kontexter och medier
- kunna framföra övertygande budskap anpassade till interkulturella miljöer
- kunna använda informations- och kommunikationsteknologi i samarbete över kulturgränser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall den studerande ha förmåga att
- ha förmåga att reflektera över olika kulturella perspektiv på retorik och tvärkulturell kommunikation
- kunna utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
- ha beredskap att möta förändringar i arbetslivet

 

Kommunikativt ledarskap A1, 15 högskolepoäng

http://lily.oru.se/studieinformation/VisaKursplan?kurskod=RE1005&termin=20111&sprak=sv

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs
-ha grundläggande kunskap om management, ledarskap och organisation
-kunna med hjälp av olika teorier beskriva och förstå management, ledarskap och organisation
-kunna redogöra för grundläggande retoriska begrepp kopplade till det kommunikativa ledarskapet
-ha förståelse för hur kommunikation och ledarskap interagerar

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
-med hjälp av management-, ledarskaps- och organisationsteorier beskriva, analysera och kritiskt förhålla sig till en organisations syfte, styrning och uppbyggnad
-identifiera och illustrera begreppet ledarskap utifrån olika retoriska perspektiv
-identifiera retoriska problem kopplade till utövande av ledarskap och föreslå kommunikativa lösningar
-beskriva och argumentera för en egen ledarstil och dess användning av retoriska kompetenser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande också kunna
-kritiskt diskutera management utifrån ett kommunikativt perspektiv
-kritiskt diskutera ledarrollen utifrån såväl ett ledarskapsteoretiskt som retoriskt perspektiv
-kritiskt granska och värdera ledarrollen utifrån såväl ett genusperspektiv om etiskt förhållningssätt

 

Kommunikativt ledarskap II, 30 högskolepoäng

http://lily.oru.se/studieinformation/VisaKursplan?kurskod=RE2002&termin=20142&sprak=sv

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha fördjupad förståelse om hur ledarskap och kommunikation interagerar,
- kunna med hjälp av olika kommunikationsteoretiska perspektiv beskriva och förstå ledarskap och ledarskapsutövning som dialogisk praktik, och
- ha kunskap om ledarskap och ledarskapsutövning i specifika kommunikativa sammanhang som exempelvis coachning, konflikt, förhandling, kris och risk samt projektledning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med hjälp av olika kommunikationsteoretiska perspektiv beskriva, analysera och kritiskt förhålla sig till olika retoriska situationer där ledarskap och ledarskapsutövning förväntas,
-identifiera retoriska problem kopplade till ledarskapssituationer och föreslå kommunikativa lösningar, och
- kunna tillämpa olika kommunikativa strategier för att hantera olika retoriska situationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kritiskt diskutera ledarskap och ledarskapsutövning utifrån ett dialogiskt perspektiv,
- kritiskt diskutera val av kommunikativa strategier utifrån relevanta kommunikationsteoretiska perspektiv, och
- kritiskt granska och värdera ledarrollen och ledarskapsutövning utifrån såväl ett genusperspektiv som etiskt förhållningssätt.

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.